Zezwolenie na sprzedaż alkoholu
ZEZWOLENIE NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży lub poza miejscem sprzedaży.
- Dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych.
- Zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
- Decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu (o której mowa w art. 65 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia).
- Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy w Kruklankach, ul.22 Lipca 10, 11-612 Kruklanki
Opłaty
- Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych wnosi opłatę podstawową, na rachunek gminy przed wydaniem zezwolenia, w wysokości:
- 525 zł - za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;
- 525 zł - za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa);
- 2 100 zł - za sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 18% alkoholu.
Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, jest zobowiązany do złożenia do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim i na tej podstawie ustala się wysokość opłat.
- Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
- 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
- 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
- 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
- Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów alkoholowych nie przekroczyła w/w wartości, wnoszą opłatę w wysokościach określonych jak dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych.
- W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
- Opłata skarbowa w wysokości 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).
Termin i sposób załatwienia
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Tryb odwoławczy
Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzje w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Inne informacje
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 4 lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – nie krótszy niż 2 lata.
RACHUNEK BANKOWY:
BS Węgorzewo o/Kruklanki nr 68 9348 0000 0399 3871 2000 0030
Dokument wytworzony przez:
stanowisko ds. obsługi rady i działalności gospodarczej
ZEZWOLENIE JEDNORAZOWE NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Pisemna zgoda organizatora imprezy na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Pisemna zgoda właściciela lub zarządcy terenu, na którym ma być zlokalizowany punkt sprzedaży napojów alkoholowych.
- Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wraz z zaświadczeniem o dokonaniu opłaty za korzystanie z zezwolenia – dotyczy przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy w Kruklankach, ul. 22 Lipca 10, 11-612 Kruklanki (pok.nr 2)
Opłaty
- Opłatę za zezwolenie jednorazowe wynosi 1/12 rocznej opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń. Opłata za cały rok kalendarzowy wynosi:
- 43,75 zł– za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa (525 zł rocznie);
- 43,75 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 525 zł rocznie;
- 175 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 18% alkoholu (2100 zł rocznie).
- Opłatę, o której mowa w pkt. 1 należy wnieść na rachunek Gminy przed wydaniem zezwolenia. Nr rachunku:
BS Węgorzewo o/Kruklanki 68 9348 0000 0399 3871 2000 0030
Termin i sposób załatwienia
Załatwienie sprawy kończącego się wydaniem decyzji administracyjnej powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735)
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje odwołanie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, wnoszone do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Wójta Gminy Kruklanki.
Inne informacje
Zezwolenia wydawane są na 2 dni.