Wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa, zgonu
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego.
2. Jeśli dokument podlega opłacie skarbowej - należy załączyć do wniosku oryginał dowodu wpłaty opłaty skarbowej.
Miejsce złożenia dokumentów
Dowolny Urząd Stanu Cywilnego
Opłaty
33 zł - wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego
22 zł - wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego
22 zł - wydanie skróconego odpisu aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym
Zwolnienia z opłaty skarbowej określone są w ustawie z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. 2020, poz.1546)
Jeżeli czynność podlega opłacie skarbowej należy ją wnieść na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Kruklankach:
BS Węgorzewo o/Kruklanki nr 68 9348 0000 0399 3871 2000 0030
Opłatę można też uiścić w kasie Urzędu Gminy.
Termin i sposób załatwienia
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego, dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2021r. poz. 709)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 204),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 225),
- Ustawa z 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2020, poz.1546)
Inne informacje
Osobą uprawnioną do uzyskania odpisu aktu, jest:
- osoba, której akt dotyczy
- jej wstępni - rodzice, dziadkowie
- jej zstępni – dzieci, wnuki
- jej rodzeństwo
- współmałżonek
Odpisy wydaje się również na wniosek:
- sądu
- organu państwowego
- innych osób, które udokumentują interes prawny
- osoby posiadającej pełnomocnictwo
Odpis aktu stanu cywilnego w formie dokumentu elektronicznego
Odpisy aktu stanu cywilnego wydane w formie dokumentu elektronicznego, czyli pliki elektroniczne, są podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym, który potwierdza autentyczność tego dokumentu, dlatego też może on być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej (w sprawach prowadzonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej), gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.
W przypadku wydrukowania takiego odpisu, traci on walor dokumentu urzędowego i nie będzie mógł być np. załącznikiem do wniosku składanego w formie papierowej. Nie można posługiwać się (wprowadzać do obrotu prawnego) wydrukowanym odwzorowaniem graficznym tego dokumentu. Odpis wydany w formie dokumentu elektronicznego, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przesyłany jest wnioskodawcy na skrzynkę na platformie e-PUAP.
Wielojęzyczne odpisy skrócone można uzyskać tylko w postaci papierowej.
Tryb odwoławczy
Od decyzji, odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Kruklankach, przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.