WYMELDOWANIE Z POBYTU STAŁEGO LUB Z POBYTU CZASOWEGO
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy w Kruklankach, pokój Nr 2
Opłaty
Wolne od opłat
Termin i sposób załatwienia
Na podstawie formularza zgłoszenia wymeldowania - niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia meldunkowego. W przypadku wysłania zgłoszenia elektronicznego w dniu, w którym urząd nie pracuje (np. sobota) rejestracja nastąpi najszybciej jak to możliwe.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021r. poz. 510, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 2411, z 2020 r. poz. 930).
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie trybu rejestracji danych z rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców (Dz. U. z 2018 r. poz. 2484).
Inne informacje
Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego albo miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu obowiązany jest wymeldować się (z obowiązku wymeldowania się zwolniona jest osoba, której okres pobytu czasowego odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu się).
Kto jest zobowiązany do dokonania wymeldowania
- osoba dokonująca wymeldowania – osobiście
- za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych (dzieci do 13 lat) lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych (dzieci od 13 do 18 lat) obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu
- pełnomocnik, legitymujący się pełnomocnictwem, o którym mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021r. poz.735) udzielonym przez wnioskodawcę na piśmie lub zgłoszonym do protokołu, po okazaniu w organie gminy przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu, albo w formie dokumentu elektronicznego po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005r.o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
Obowiązku meldunkowego można dopełnić w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (strona: gov.pl).
Zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej, bez konieczności wypełniania formularzy.
WYMAGANE DOKUMENTY
- Formularz zgłoszenia wymeldowania podpisany własnoręcznym podpisem osoby zgłaszającej;
- Do wglądu dokument tożsamości - dowód osobisty, paszport.
Wymeldować się można też w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 346, z późn.zm.)
Wymeldować się można podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu, wskazując adres dotychczasowego miejsca pobytu, z którego ma nastąpić wymeldowanie. Zgłoszenie wyjazdu za granicę na pobyt stały, skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego, a wyjazdu na okres dłuższy niż 6 miesięcy, bez zamiaru stałego pobytu za granicą – skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu czasowego.