Wersja nieobowiązująca z dnia
Dowody osobiste
Miejsce załatwienia
Urząd Gminy w Kruklankach, pokój Nr 2
Osoba kontaktowa
Z-ca Kierownika USC Monika Pawlik
Telefon kontaktowy
87/4217002 w.45
Adres e-mail
usc@kruklanki.pl
Sposób załatwienia
Wymagane dokumenty:
-
kolorowa fotografia (taka jak do paszportu), wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
-
do wglądu ważny dowód osobisty lub ważny paszport (gdy dowód osobisty utracił ważność konieczny jest ważny paszport, a w razie braku ważnych tych dokumentów może być inny dokument ze zdjęciem np. prawo jazdy).
Tożsamość osoby, która nabyła obywatelstwo polskie ustalana jest na podstawie dokumentu podróży lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do obywatelstwa osoby, organ gminy może zażądać przedłożenia dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego.
Uwaga: Tożsamości osoby nie potwierdza się za pomocą aplikacji mObywatel.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego jest sporządzany przez urzędnika.
Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego; w pozostałych przypadkach – niezwłocznie.
Wymagania dotyczące fotografii:
-
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego załącza się kolorową fotografię o wymiarach 35×45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.
-
Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice.
-
Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.
-
Osoba na fotografii jest przedstawiona bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.
-
Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.
Miejsce złożenia dokumentów:
Z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego można zgłosić się organu dowolnej gminy na terenie kraju.
Jeśli wnioskodawca uprawdopodobnieni niemożność złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą , zapewnia się przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby. Organem właściwym do przyjęcia wniosku jest organ gminy będącej siedzibą władz powiatu.
Opłaty
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
Termin i sposób załatwienia
30 dni
Inne informacje
Dowód osobisty umożliwia jego posiadaczowi:
1) uwierzytelnianie w usługach online za pomocą profilu osobistego;
2) składanie podpisu osobistego;
3) potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu.
Dowód osobisty spełnia wymogi dla kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego.
Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
Warstwa graficzna zawiera:
1) dane dotyczące osoby (nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, wizerunek twarzy, numer PESEL, obywatelstwo,
odwzorowanie własnoręcznego podpisu osoby, która ukończyła 12. rok życia, z wyjątkiem osoby, która nie może złożyć podpisu);
2) dane dotyczące dowodu osobistego (serię i numer dowodu osobistego, datę wydania, datę ważności, oznaczenie organu wydającego dowód osobisty,
numer CAN).
Warstwa elektroniczna dowodu osobistego zawiera:
1) dane dotyczące osoby oraz dane dotyczące dowodu osobistego wraz z danymi je uwierzytelniającymi;
2) certyfikat potwierdzenia obecności, który zamieszczony jest w każdym dowodzie osobistym;
3) certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszczony jest w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych;
4) certyfikat podpisu osobistego zamieszczony jest w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo - w przypadku osoby, która ukończyła 13. rok życia - zgodę tę wyraził rodzic, opiekun lub kurator tej osoby lub ukończyła 13. rok życia, jeżeli osoba ta przed upływem ważności dowodu osobistego wydawanego na okres 12 miesięcy osiągnie pełną zdolność do czynności prawnych, i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyraził rodzic, opiekun lub kurator tej osoby;
5) wolna przestrzeń na zamieszczenie w dowodzie osobistym kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wraz z danymi do składania tego podpisu oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania;
6) odciski palców - odcisków palców nie zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego wydanego osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów dla każdego z tych certyfikatów. Ustalenie kodów następuje w siedzibie organu gminy przy odbiorze dowodu osobistego lub w każdym czasie po jego odbiorze.
Po ustaleniu kodów posiadacz dowodu osobistego może w każdym czasie dokonać zmiany tych kodów. W przypadku zablokowania kodu dla certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego posiadacz dowodu osobistego może odblokować certyfikat przy użyciu kodu odblokowującego (kod PUK) , który otrzymał przy odbiorze dowodu osobistego.
W przypadku czasowej utraty kontroli nad dowodem osobistym (posiadacz nie wie, gdzie jest dokument) istnieje możliwość zgłoszenia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Zawieszenie może być zgłoszone maksymalnie na 14 dni. Zawieszenie certyfikatów zawsze będzie powodowało zawieszenie ważności dowodu osobistego. Jeżeli w tym okresie posiadacz dokumentu nie wycofa zawieszenia, po 14 dniach e-dowód zostanie unieważniony automatycznie z mocy prawa.
Zgłoszenia dokonuje się:
1. osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem zgłaszającego;
2. na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym do organu gminy, który wydał dowód osobisty;
3. przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu posiadacza dowodu osobistego w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (usługa dostępna na stronie: gov.pl);
4. zgłoszenia może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności.
5. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza ten fakt niezwłocznie, osobiście w organie dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej na piśmie utrwalonym w postaci papierowej , opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem. Zgłoszenia konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej można dokonać także na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia. Zgłoszenia można dokonać na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty. Można też zgłoszenia dokonać za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne ( usługa dostępna na stronie: gov.pl)
W razie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacz dowodu osobistego zgłasza osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty. Zgłoszenia może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
Okres ważności dowodu osobistego:
- dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
- dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania.
- dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek o wydanie dowodu osobistego.
Informację czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru można uzyskać na stronie: https://moj.gov.pl/uslugi/engine/ng/index?xFormsAppName=SprawdzCzyDowodJestGotowy&xFormsOrigin=EXTERNAL
Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która nie ukończyła 5. roku życia lub ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.
Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata.
Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego; w pozostałych przypadkach – niezwłocznie.
Kurator lub opiekun posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, oraz o ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie.
Składając wniosek o wydanie dowodu osobistego można wyrazić zgodę na przekazanie do rejestru danych kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz numeru telefonu komórkowego i/lub adresu poczty elektronicznej. Zgodę można wyrazić jedynie w swoim imieniu. W każdym czasie można ją wycofać. Przekazanie danych do tego rejestru nie jest obowiązkowe.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych.
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
-
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
-
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych.